5 november 2017

Harr på torrfluga i november

Men innan denna höjdpunkt...

Så har det blivit en del korta turer runt Vättern. Jag ha räven lagt ner lite tid på att kika på Öringens och Rödingens lek. Tyvärr har jag inte sett någon lekande öring. Troligtvis har jag varit försent ute för att se något. Däremot har jag traskat kring Huskvarna hamn och sett de vackra rödbukiga Rödingarna. De lekte för fullt och en stor hanfisk hade fullt sjå att hålla både en, två och tre leksugna konkurrenter borta. Sen såg jag ett annat lekpar, som fick leka helt ostört. Så leken tär nog väldigt olika från fisk till fisk. Något jag skulle uppleva på nära håll häromdagen då en stor utlekt Öring i knappt styrfart simmade förbi. Nu tar vi tur för tur:

17/10
Fina ytor precis som dagen innan, då jag fick en 11cm Harr på 2015 års favoritplats. Fiskade en timme den här gången, och det tog en stund innan småharren började vaka. Det blev två små harrar runt 10cm, alla tog på griffits gnath #22. Svårkrokade små fiskar trots miniatyrflugor. Får vara ytterst tacksam att jag lyckades kroka två stycken. När fisk nummer två simmade till sin frihet, så hade vakperioden avstannat, och det var läge att åka hem.



19/10
Vätterns låg helt spegelblank när jag åkte till jobbet. Samma syn när jag satt i bilen på väg hem från jobbet. Väl hemma tog jag det riktigt lugnt med att få iordning grejerna. Jag tog flytringen på ryggen och började gå mot vätterstranden. Det tog sin lilla stund med fiskeutrustning och flytring. Jag kom i alla fall fram, och såg till min fasa att vinden hade tagit i ordentligt, och nordanvind dessutom. I valet och kvalet att gå tillbaka hem eller ändå ge det ett försök i vågskvalpet. Så fick det ändå bli ett par timmar i ringen. 15 vak och två fiskar som högg och satt på en stund. Alla på svart elk hair caddis. Så försmädligt när man känner att både fisk nummer ett och två var stora firrar och gav en god kamp den stund de satt på kroken.




23/10
Fiskade enbart en 30 minuter i den hemska nordvästliga vinden som var. Hittade inga lugna ytor att fiska på, och gav då således upp.


26/10
Drog uppåt västra sidan med förhoppning att kunna hitta några lugnare ytor trots nordvästlig vind. Och lugn yta hittade jag. Det såg riktigt fint ut, och mycket insekter i form av bladlöss, knott, mygg, nattsländor, bärfisar, getingar m.m. Men under de två-tre timmarna jag satt i ringen så såg jag enbart två vak + 2 hoppande öringar. Så fort vinden är av nordlig karaktär, så blir det så mycket svårare. Med svansen mellan benen så åkte jag hem











31/10 och 1/11
31/10 tog jag och åkte till Emån, det var så att Isaac(sonen) och jag hade åkt ned till mamma, pappa, mormor och moster, krydda på moset var att syrran var nere på besök dessutom. Emån ja... Jag ville göra ett försök med fisket efter Färna, som brukar vara mycket givande på somrarna. Jag fegade lite, och mäskade med bröd, för att se om fisken var på hugget. Det var stendött, men jag tog ändå några kast med en harkrankimitation som fluga. Jag gick bet.

Full fart på vattnet


1/2 på väg hem, så stannade jag till vid ett ställe där öringfiske är tillåtet året runt. Det kan man ju givetvis tycka olika om, att öringen bör få vara ifred i lektider är ju givet. Med tidigare chef inom vatten och biotopvård och även medlem på styrelsenivå i detta FVOF, så har det förklarats för mig att årligt fiske inte alls är ohälsosamt för detta vattens öring. Och under 7 års fiske vid detta vatten, och alltid någon eller ett par turer på hösten, så har jag aldrig fått någon utlekt öring. Jag brukar vara restriktiv med vadandet och alltid torrfluga på. Och statistiken visar på en riktigt livskraftig öringstam år efter år.  Det blev efter 45 min fiske denna dag 1 öring och en öring som slet sig, alla på getingimitation. De högg i fridriften med en liten tilldutt av flugan för att få mer liv. Då small det. Däremot fullt stripad geting fungerade inte alls.
Några kort blev det inte, då sonen satt på en stubbe lite längre bort och tittade på Lego adventures. Han hade snabbt tröttna på friluftslivet.
Kul att öringen var på hugget så sent på året, trots mulet väder och vind. Men trevligast var att se att vattennivån var hög. Det bör ha gynnat detta års lek!


3/11 Harrfiske och rödinglek - Harr mellan två koppar kaffe
Från klockan 12-14 satt jag utpaddlad i flytringen och spanade efter vak. Det var ont om lugna ytor då vinden kom åt. Jag hittade dock en liten fin yta med en och annan insekt på. På väg dit fick jag en Harr på en Adams #18. Smått är gott sa harren, och simmade mot sin frihet. Dags för kaffe. Så nu låg flytringen på land, och jag sörplade på en kopp kaffe. Inga vak än. Ställde ned en på nytt påfylld kaffekopp. I samma ögonblick vakade en Harr 15 meter ut. Här stod jag med simfötterna fortfarande på fötterna, och då väldigt stabblig. En svart elk hair caddis satt på flugtafsen. Jag måttade ut ett kast, sekunderna gick, och jag drog in lite slacklina, precis så pass mycket så att flugan guppade till, då högg Harren, men ytterst försiktigt. Jag bommade och han att tänka att det var den chansen. Men jag gjorde ett nytt kast ett par decimeter till höger. Flugan låg bara ett par sekunder innan Harren resolut slukade flugan. Och nu satt fisken fast på kroken. Håven låg bakom mig, och jag försökte stappla mot den. Jag vill gärna håva fisken, för att kunna kroka av dem under vattnet. Balansakten fungerade och en 25cm gled ner i håven. Så skön känsla, att i november, på vak kunna kroka Harr på torrfluga. Jag undrar hur många platser i Sverige det är möjligt, på vild fisk. Nu tänds hoppet för att om möjligen kunna lura upp en Harr på torrfluga i december igen.

Adams, en för mig underskattad fluga. Brukar funka lysande t.ex på hösten


Här, 15 meter utanför kaffekoppen, så högg Harren



Jag visste, när jag skulle ta det här kortet att jag i efterhand kommer tycka det ser töntigt ut. Och jo, jag tycker posen är fånig. Men den var för stunden då kortet togs, en genuin känsla.


Vinden hade börjat ta i lite väl mycket, så jag tog mitt pick och pack och åkte mot Huskvarna hamn. Där inne i hamnen tar sig Rödingen för att leka. Och när man ser dessa röda praktexemplar, ja då kommer tanken: Tänk om det hade gått att rikta ett torrflugefiske efter dessa under vår och sommar. Men så fort leken är över så uppehåller de sig för det mesta på djupt vatten.


Jag roade mig med att krypa på alla fyra, och ligga på magen, för att filma detta skådespel. Jag ska försöka redigera råmaterialet.

4/11 1 timmes fiske kring solnedgången

Ett vak var allt jag såg. Jag vadade längs kanten. Men ingen Harr ville hugga. På slutet gick tiden åt till att iakta en stor öring som var trött och kantstött efter leken. Fick även detta på film. Ska ta med det i redigerandet.
Hoppas den orkar repa sig.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar