7 september 2017

Mera Harr i Vättern

Rubriken får stå för en dubbel betydelse

Mer Harr i Vättern, vore önskvärt, så att beståndet kan stärkas inför framtiden. Sen har det blivit mera Harr under mina senaste fiskeförsök. Jag läste här om dagen i en av biologiböckerna i skolan om fiskar, där kunde man läsa att inom Laxfiskarna fanns några av "norra halvklotets mest betydelsefulla fiskar, bl.a. lax, öring, röding, harr och sik". Jag undrar om diverse organisationer och kommuner håller med detta, beträffande harren?!
Nu över till fisket...

28/8 Vättern (kl 18.30 - 21   +22C)

På grund av diverse köer och annat så var jag sen till att möta upp med Johan. Vi hade bestämt redan samma dag med kort varsel, att om vinden var någorlunda gynnsam så skulle vi ta en kvällstur. Ett par - tre m/s och frånlandsvind. Sämre förhållande kan man ha. Tack vare lättviktaren till flytring, så kom jag snabbt ut i vattnet för att ansluta med Johan. Johan som var i full färd med att samspråka med några förbipasserande kanotister. Några vak var allt Johan hade sett. Vi paddlade ut en bit, och såg då ett par vak. Vi lade ut varsin fluga några meter, på vardera sida av det tidigare vaket. Det gick några sekunder. Sen bröts vattenytans lugn av en Harr som resolut bet tag om min F-fly #14. Mothugg, och snabb indrillning. Inte helt rättvist. Men kul att få det bekräftat att det fanns Harr där. Precis innan håvning så såg det i mina ögon ut som fisken var en Öring, med flera större prickar på sig. Väl i håven, så fick det sina förklaringar. Den var hårt angripen av karplus. En hemsk parasit.
Fisken mätte 42cm. Sen fick den simma iväg mot nya mål.
Det kom några korta vakperioder fram till 20.00. Sen var det tvärdött. Överlag en hel del insekter i omlopp, myror, nattsländor, Ephermera etc.

Stinksvamp! Inte världens vackraste svamp precis

Hallå lille vän


Löss, löss och åter löss


Fikatajm


29/8 (15.00 vakspan och tänkt fiske, som tyvärr, som vanligt ingen aktivitet... det fick bli ån)

Prövade ett nytt ställe. Lovande pooler med diverse strömmar. Inte så mycket "pocket fishing", utan mer smygfiske. Fisken fanns där, och högg sporadiskt. Dock kändes det som att de var mer kräsna här, i likhet med en annan del längre nedströms. Det blev 5 Öringar på klinkhammer och elk hair caddis. Det ska tilläggas att det var ganska snårigt och mycket överhängande träd. Det skulle jagbli varse vid flertalet mothugg. Många gånger som min mothuggsrörelse stoppades på grund av att jag drog upp spöet i lövverken. Dessutom kom fluglinan farandes som en katapult då jag missade mothugg, eller att fisken släppte. Jag vill helst inte räkna på hur mycket tid jag lade ner på att rätta till trassel m.m.
Svårt men kul fiske.



30/8 Vättern (kl 14.30 - 16.45)
De första 20 minuterna bjöd på många och brutala vak. Riktiga "glufsvak". Men vad de åt, ja det sitter jag än och funderar på. Jag såg aldrig vad de spisade. På/i ytan fanns bärfisar, nattsländor, myror, forssländor och danicor. Imitationer av dessa prövades utan resultat. Denna vakstund avslutades abrupt av att vinden vände från väst till norväst. Doch fortfarande väldigt svag vind. Men tillräckligt för att göra fisket svårt. Ett hugg på "Petermyran" var allt jag lyckades med.


Dunstadiet

Spinnerstadiet


1/9 (kl 18.30 - 20.30) svag vind från S-SV
2 ordentliga vak, var allt jag såg under kvällen. Det tidigare ostadiga vädret med nordanvind hade kanske gjort sitt. Vid det sista vaket, såg jag hur fisken gick upp och tog en Danica. Men om det var Harr som var uppe och tittade, det vet jag inte. 

Nattsländor i full fart

September, och de visar sig än.


5/9 (ett par, tre timmar på eftermiddag/kväll)
Efter ha varit ute 1,5h i flytringen och återigen fått uppleva de där "glufsvaken". Denna gång var de många, men under bara en fem minuter. Helt otroligt. Värst var nog när jag lagt ut flugan, och det stunden senare vakar sådär glufsande kraftfullt mellan flytringen och spötoppen. Det grumliga vattnet gjorde säkert att fisken inte uppfattade hur nära mig den var. Jag fick nu chansen att se vad fisken steg för att äta. Ja inte var det något på eller i ytfilmen. En stigande nymf? En sjunkande landinsekt eller rent av fiskyngel mån tro. Ja inte ville de ha min fluga, och jag hann lagom byta till en danica/vulgatakläckare, då vakperioden var över. Därefter var det ett och annat sporadiskt vak.

Senare fick sonen följa med, och jag fiskade från land. Isaac hejade på efter att vi spisat varsin banan. Det vakade fint utanför kastavstånd. Det var dock lite försiktigare vak invid land. Dessa typer av "duttvak" har hittills alltid resulterat i Harr på kroken, om de väl hugger och fastnar. Allt från mindre Harr till lite större. Jag kastade ut, och missade mothugg efter mothugg. Till slut fastnade en fisk på en klinkhammer "22. Till min förvåning var den silvriga fisken inte en Harr utan en form av Löja.
Jag hade därefter fler hugg av dessa fiskar, ibland kom de som torpeder vid inhasande av flugan.
Snopet men roligt!

Nattsländor i massor

Inte kul med fiske hela tiden



Ny flugrulle införskaffad

6/9 Vättern (kl 18.30 - 19.30)
Åkte ner till Vättern med sonen, den här kvällen också. Nu hade jag vadarna på mig, så jag kunde komma ut ett stycke. Dock inte för långt. En snart fyra årig son med myror i brallan, får man ha lite uppsikt på. Längre ut vakade större fisk. Eller ja... vaken såg kraftfullare ut. Närmre land var vaken mycket försiktigare, och jag trodde nu att det rörde sig om Löja igen. Några missade mothugg och ingen känning i andra änden gjorde att jag fortsatte tro att det var smålöj. Ett par meter ifrån land såg jag vakring, därefter en ny vakring. Vakringarna kom närmre och närmre. Jag la ut ut ett kast med en elk hair caddis #22. Fisken högg direkt. Men jag missade. Några minuter senare fick jag en ny chans. Nu kände jag motståndet för en stund. Från de minimala vakringarna visade det sig vara en inte allt för liten Harr. Tyvärr släppte den. Nu var jag trött på småflugorna. På med en superpuppa #14. Inget hände. Förståeligt att den nyss stuckna Harren inte var såg sugen att äta mat från ytan. Regnet började droppa lite smått. Nu var det flera småvak till vänster om mig. jag fick ut flugan mot en trolig färdriktning för fisken. Jag hade inga höga förhoppningar, då jag återigen trodde att det rörde sig om Löja. En fisk knep flugan, och jag spände upp lina och spö. En liten Harr på 20-25cm fick syna håven.  Yes yes yes. Jag hann lagom returnera fisken då regnet tog i. Det var dags för hemfärd... nöjd.





Lägg märke till den skadade stjärtfenan. Rovdjur eller parasit?



Till avslutning
Min kära farmor Inez Johansson fick hastigt lämna detta jordeliv. Stor saknad! Jag tror inte att jag helt förstått att det verkligen är så. I allt är jag väldigt tacksam att jag får träffa henne snart igen. Hemma hos Gud!



Antestor - Kilden Lik En Endeløs Elv

"Vi Trenger Ikke Bruke Krefter
For Herren Har Kraft Nok Lik Tusen Hester
Nå Nærmer Vi Oss Endetiden
Men Kampen Ble Vunnet For Lenge Siden
Ingenting Er Vi I Oss Selv
Faderen Er Kilden Lik En Endeløs Elv
Sammen Vi Ståare Med Kraft I Ånden
Herren Gir Oss Det Vi Trenger I Hånden

Høare Du Veike Hjerte
Vend Om Og Du Blir Sterk

Herren Er Større Enn Alle Guder
Hans Navn Beståare Til Evig Tid
Herren Sørger For Alle Sine
Ingen Skal Mangle Noe I Strid

Ingen Skal Lenger Behøve Å Lide
Kristus Er Han Som Vant Oss I Tide
Troen Er Sterk I Herren
Selv Døden Er En Seier Over Verden
Det Er Ingen Som Kan Oss Stoppe
Nåare Det Er Herren Som Holder Oss Oppe
Han Styrker Oss I Denne Verden
Fra Ham Strømmer Kraften Til Hele Ferden

Snart Er Ferden Omme
For Sent Å Vende Om"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar