13 oktober 2015

Stor uppdatering i etapper: Från Växjö till Jönköping (Vättern, Harr, bäcköring etc etc)

Flytt från Växjö till Jönköping


Mycket har hänt sedan senaste uppdateringen, som var någon gång i juli. Jag och familjen har flyttat till Jönköping. Fram till nu har jag inte lagt mycket tid och kraft på att försöka uppdatera bloggen. Men nu så. Jönköping verkar lovande fiskemässigt. Jag har under tiden hittat ett riktigt bra bäcköringfiske, Vätternfiske och Baltaks strömfiske som ett bra komplement om man vill fortsätta fiska i strömmande vatten efter fredningstiden. Fredningstiden är redan 15/9. Och vill man då fortsätta fiska bäcköring så är det inte många val. Rättare sagt inget vad jag hittills har hittat. Så här kommer tankarna till Kronobergs och Kalmar läns åar och bäckar, där ett och annat ställe är ok för fiske. Ett av de tidigare blogginläggen från oktober förra året skrev jag om ett fantastiskt torrflugefiske efter öring i slutet av oktober. Här nedan kommer tillbakablickar på några av de senaste fisketillfällena.

Blandat från Kronoberg med omnejd


7/8
Johan vid klubbsjön, några enstaka vak på morgonkvisten.

12/8
Randiga riddaren. Medicinen för dagen var antingen streaking caddis eller simpa

Elk hair caddis. Denna fisk och dess hugg kommer till vinterns film

13/8
Fel skoval igen


Mixtrande med photoshop. Tack kära frun för hjälpen att komma igång. 
Metoden för ett lura dessa borrar var att kasta ut en simpa med sjunklina och låta strömmen från utloppet spänna upp linan. Pang så satt fisk efter fisk.


14/8
Årets första och antagligen ända gädda. Tyvärr inte tagen på fluga, trots försök. Gäddan blev resultatet av att jag lånade  Pelles ena jerkspö. Detta gav mersmak. Någon mer gäddtur för min del har det dock inte blivit.

Pelle in action med mitt flugspö. Ett rykte på stan säger att Pelle fick lite blodad tand för flugfisket med lättare spö och lina.

Pelle visade sig vara en fena på att kroka abborre efter abborre. Finns på film.

Aj då. Klantigt att visa en sådan skugga, Jag lär ha skrämt varenda öring


15/8
Må du hugga du gamle Färna... men icke. Johan fick dock en abborre.

upp side down


22 och 23/8




Jag tog visst bara kort som dessa under årets sista Alsteråfiske. Två (enst)öringar blev det, på torrt. Det här var även sista fisketuren som Växjöbor. Det som ska tilläggas är att denna fisketur blev väldigt speciell. Jag hade åkt dit tidigt i ottan, och traskade snabbt uppströms mot den lilla höljan aom finns precis uppströms Höneströmsdammen. Jag hinner knappt börja svinga flugspöt förrän två familjer stövlar ut ur ett par husvagnar. Givetvis ska de passa på att vittja sina kräftburar just då. Och självklart ska det börja donas med detta där jag står och fiskar. Ingen vidare lycka den gången.



Dessa två ovanstående bilder är det första kortet jag tog när vi flyttade in i vår lägenhet i Jönköping. En Danica vid vårt fönster. Ett gott omen får vi hoppas. Regnbågen var det sista kortet jag tog i Växjö, från vår balkong. Jag tror aldrig jag har sett en så maffig regnbåge. Vad har det då med fiske att göra? Jo det är ju en regnbåge.

Ve och fasa, jag hade lagt upp massor med kort och text till uppdateringen, men det hade inte sparats. Så nu får jag börja om...


29/8 Gamla goa jaktmarker.

Börjar bli en följetong att glömma vadarskorna, så att jag får ta mina vanliga skor.

Vild, halvvild eller rymling till Regnbåge, ja det är frågan. Regnbågen ska inte kunna fortplanta sig i Sverige, sägs det. Men gång på gång kommer det rapporter om att de på vissa ställen lyckas reproducera sig. Kan detta vara ett sådant fall mån tro? Sex stycken Regnbågar i den här storleken blev resultatet. Alla högg på Elk hair caddis tricoloren.

Det blev sju öringar, alla tagna på geting eller Elk hair caddis tricoloren. Öringarna var väldigt individuella. En del var riktigt svårtrugna, medans en del var aggressiva. En öring högg t.o.m på en stripad geting.



Förvånad när ett litet vak resulterade i att Åbo-sländan dök under ytan. Mothugg och mitt livs minsta öring. Det visade sig finnas mycket småöring. De var aggressiva och det var stundom svårt att lura de större på grund av att de mindre hann före.


På tal om förvåning. I en virvel såg jag min geting sjunka under ytan. Jag drog hem flugan för ett nytt kast. Då känner jag ett motstånd. Min tanke var då att jag fastnat i en gren. Men fastklamrad kring flugan satt denna kräfta.


September med Vätterharr och bäckfiske i Jönköping


Nog finns det öring i Jkpg-bäckarna. Dock gäller fredning från 15/9. Så jag hann bara med två turer i år. Nästa år blir det nya tag.

Andra turen gav inte så stora öringar. Men det gör inte mig så mycket. Tilläggas ska göras att stora lekande öringar visade sig. Något som finns på film. Riktigt mäktigt att se dessa fiskar försöka hoppa över ett stort vattenhinder.

Här har vi en bäck man inte får fiska i. Belägen vid Horda.

16/9

Fin Kronobergsöring tagen på Mouse

Ytterligare en Mousefångad öring

Denna ville hellre ha en geting

21/9 Äntligen första Vätterharren

Ursäkta kvalitén. Första Vätterharren. Fisken högg på en geting. Det var en del slit med att äntligen kunna kroka den första för säsongen. Ofta har jag missat mothuggen, då huggen ofta varit sporadiska. Sen kan ju tilläggas att båtar och kanotister rätt var det är drar igenom precis framför de heta Harrplatserna. En kille i båt önskade mig t.o.m "lycka till". Och det vet vi ju inom sportfisket att det är tabu.



Mayfly i september

26 och 27/9 Det skulle bli en höstfisketur till Dalarna, men Henri ville något annat

Allt verkade lovande, allt var bestämt och bokat. Höstresan med bröderna Olofsson skulle äntligen bli av. Att tre småbarnspappor med kort varsel ska lyckas få till en fiskehelg är inte helt enkelt. Men det hade ordnat sig. Men så drog stormen Henri in över Norge och hällde ut sitt vatten. Och Norges älvar hänger ju ihop med Västerdalälven och vips så var älven vårflodshög. Vattnet skulle inte kunna sjunka undan till lämplig torrflugenivå. Vi fick tänka om. Ställa in resan helt, byta helg, byta fiskeplats ja det var frågan. Valet blev att snabbt hitta nytt fiskeställe som inte var berört av regnet. Tidan Baltak i Västergötland skulle bli första dagens fiskeplats. Därefter skulle vi ta beslut om att fortsätta där eller prova på Vätterfisket efter Harr dagen efter. Vädret verkade lovande, och solen tittade fram. Det såg ut att kunna bli ett fint torrflugefiske i Baltak. Baltak som blivit kännt mycket tack vare Johan Klingberg och hans böcker och filmer. Det fina torrflugefisket uteblev dessvärre. Jag såg inga vak under dagen. Johan och Christofer såg något enstaka. Dock hade jag turen att lura upp tre Öringar, en Regnbåge och en Färna på torrt, så det kändes helt ok. Olofssonarna hade mindre lycka med fiskarna och fiskarna. Nog tror man någonstans inombords att det finns en form av gentlemannamässighet inom flugfisket. Men så verkade inte fallet vara vid Baltak just den dagen. Johan hade sett ett vak precis där han stod och fiskade. Från ingenstans dyker det upp två fiskare, en från varje sida av Johan och ställer sig precis där och kastar ut mot vaket. Givetvis har de på det stora julgransglittret. Så Johans torrfluga och den vakande fisken lär ha blivit vettskrämda. Incident nummer två är minst lika anmärkningsvärd om hur man inte bör bete sig. Johan och Christofer stod nära varandra och fiskade av ett parti. Mitt i allt kommer en gubbe och tränger sig emellan så att han precis står sida vid sidan med bröderna O. Det var mycket folk, men att hålla på att tränga sig känns väldigt främmande för en annan. Folktätheten gjorde även att Put and take-känslan tyvärr blev större. Antagligen vakade det dåligt på grund av det idel ploppandet av streamers. Johan citerade Sören Lindroth från hans bok Nattsländor: "Streamerhalande slynglar". Eller i detta fall streamerhalande gubbar. Christofer kom med förslaget om att offside inom flugfiske borde införas, likt Englands uppströmsfiske med torrfluga. Vore kul med en domare som hoppade fram ur busken med ett gul eller rött kort upptryckt mot ansiktet på den som lät flugan flyta nedströms. Och nåde dig om du kastar med streamers. Då lär det bli lång avstängning. Aja det är lite skämtsamt. Inget ont menat mot streamerfiskare. Summa summarum, folktomt Baltak skulle vara ett prima komplement till bäcköringfisket. Och särskilt då det är fiskeförbud i bäckarna kring Vättern från 15 september. 

Bilder från Baltak:

Tagen på 5 cat caddis

Vid fiskedammen finns ett lugnvatten vid fallet. Här borde det finnas fisk. Jag kastade ut en Harkranksimitation och lät den ligga länge länge. Då hugger det, men jag missade tyvärr mothugget. Det här scenariot upprepade sig fyra gånger till, och då äntligen lyckades jag kroka fisken. Till min stora förvåning ser jag att det är en Färna. Detta var ju ett mål att försöka få en Färna på torrfluga. Jag hade gett upp det målet då de mer riktade färnafisketurerna misslyckades. Detta var en trevlig bifångst, och jag kan bocka av "Färna på torrt" från listan.

Öring på Harkrank



Bilder och information från dag två:

Valet föll på Vätterfisket. Vädret verkade vara riktigt bra. Dock var det ont om vak på morgonen och eftermiddagen. Vi nötte ändå på med våra torrflugor. Senare på eftermiddagen var Christofer tvungen att åka hem. Johan och jag tog en paus. Vi pratade ihop oss om att åka tillbaka för kvällsfisket. Nu hade det börjat vaka en smula. De var oftast lagom långt bort från kastavstånd. En flytring ligger högt på inköpslistan. Till slut hade vi några vakande fiskar att fiska på. Johan hade osis, när han blev av med flugan vid ett mothugg. Jag fick ett par chanser på en Harr, som jag till slut kunde kroka.


Christofer på jakt




En stund för reflektion

Johan spanar efter vak



Dagens firre


På väg mot supermånen

Och här är den. Jag hade ställt klockan för att gå upp och fota månen. Det visade sig att det bästa stället hade varit att gå några minuter mot Rocksjön där månen var riktigt stor och fin. Men nu var den grumlad av moln när jag åkte hem. Korten jag tog var runt Husqvarna. Vad har nu detta med fiske att göra? Ja det är frågan?



Passande låt från metalbandet Crimson Moonlight(smygreklam) till den blodröda månen.



Mer Vätterfiske

Det är inte bara Harren som hugger på torrt. Ett stim med småöring simmade runt och åt bland löven. Myrimitation och myggimitation fungerade utmärkt.





Återbesök till Baltak

Det blev ett återbesök för min del. Jag ville se hur det var en vardag. Inte lika mycket folk. Men tyvärr lät fisken bli att vaka. En Regnbåge lyckades jag lura på Elk hair caddis.



Sälen med familjen

Tidigare under året då snön fortfarande låg kvar åkte jag och familjen med svärmor och svärfar till Sälen. Nu var det dags igen. Och den här gången fick flugspöt följa med. En tidig morgon lade jag vid Görälven, Mittråtjärn(Röding) och Latmanstjärn(Öring och Röding). Görälven gav tyvärr inget. Det kanske var för tidigt på dagen. Likaså Mittråtjärn. Inte ett vak och jag frös något hejdlöst. Det frös i spöringarna, så jag gav upp och satt mig i bilen. Innan jag skulle möta upp med familjen vid Trollskogen svängde jag förbi Latmanstjärn för att spana efter vak. Efter stund satte det igång, om än lite sporadiskt. Jag hade efter ett tag ett vak att fiska på. Men tyvärr inget resultat. Otroligt vackert ställe. Senare på eftermiddagen åkte jag till Hälla vid Västerdalälven för lite harrfiske. Jag hade tidigt en Harr som lugnt och fint gick upp för att ta min torrfluga vid ett lugnvatten. Men jag missade fisken. Det började bli mörkare och mörkare, och det såg ut som jag skulle gå lottlös. Men då högg en liten Harr på en Elk hair caddis.

Lite bilder från Sälen:

Spännande, vacker och apokalyptisk himmel... på väg till Sälen



Mittråtjärn soluppgång


Görälven tidig morgon

Latmanstjärn - vackert







Hälla Västerdalälven

Fisken högg nära blankvattnet vid ön




Mer Vätternfiske efter Harr

Blandade bilder:

Lugnet före stormen. Johan spanar vak

32cm Harr. Turens ända Harr. Och jag fick den på Johans nyköpta klass #4-spö vid tredje kastet. Johan var mycket glad för min skull. Tack för lånet!



Johan äter nudlar med peangen, en sann vildmarkshjälte

Inte lätt att se några vak

Den här Harren ville ha myggor

Likaså denna. Den här fisken lyckades jag få med på film när den tar flugan. Så det lär komma med på filmen.


Spegelblankt. Och en hel del vak. Men jag lyckades inte knäcka koden för dagen. Men när jag skulle gå hem såg jag gröna bladlöss på ytan. Så det har jag bundit upp en del.


Inte lätt att fiska torrt när det ser ut så här. 

Men denna finna Harr lyckades jag få att hugga på en stor 5 cat caddis. Harren mätte 50cm och bjöd på flera fina rusningar.




Svårt att återutsätta fisken när vågorna spelare en ett spratt. Men fisken var pigg och simmade fort iväg. Helst skulle jag se en obligatorisk catch and release på Harren i Vättern.



Mer uppdateringar och spännande Harrförsök lär komma. Jag har satt upp ett nytt mål. Att försöka få en ädelfisk på torrt efter 31/10. Med lite slit så borde jag kunna lura någon Harr en fin Novemberdag.




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar