14 juni 2014

Första inlägget

Så, nu är bloggen startad. Tanken är att få idéerna, turerna, målen, förväntningarna  etc nedskrivna som ett komihåg för mig. Sen om det är andra som läser bloggen, så är det ju bara trevligt.


2014 

”sight fishing” eller ”fast fishing”
Jag har läst lite om SIght fishing, där det gäller att ta sig tid vid vattnet. Sätta sig ner och ta sig en kopp kaffe. Läsa vattnet, forsnackar, blankfläckar etc. Krypa på alla fyra för att se om man möjligen kan lokalisera en fisk. Och möjligen efter 1,5h så kanske man kan börja fiska på den där vakande fisken.
Ja tänk om man hade tid för sånt. När 90% av fisketurerna är i anslutning till mitt arbete så gäller inte ”sight fishing”. Utan här blir det ”fast fishing”. Glöm kaffet. Det får tas i bilen. Spöt ska helst redan vara ihopsatt. Och du sparar även in lite tid om en fluga redan sitter på tafsen. ”Fast fishing” funkar bäst på ställen där du redan varit och du kan ha tanken…. Men-här-brukar-det-ju-alltid-stå-en-fisk. Fiska av platsen med några kast. Om det ej hugger, byt fluga eller överväg att börja kasta med UL-spöt som redan är riggat med en lite vobbler. Det har inte slagit fel än att öringen har huggit så fort en liten vobbler har kommit i vattnet…. På exakt det stället som jag har dragit en fluga över gång på gång. Om du får napp så gör det inget att fisken sliter sig. Då slipper du lägga tid på avkrokning etc, vilket sparar tid.
Jo visst känns det lite skämtsamt med ”fast fishing” och det får väl vara så. Men många gånger har det varit årets melodi.


Stressfiske på er!


I morgon åker jag och vännen Johan upp till Malung för fyra dagars fiske. Och nu kommer det bli allt annat än "fast fishing". Däremot kan det bli svårt (förutom valet av älven), att välja var i alla dessa trevliga fiskevatten som vi vill fiska. Men efter månader av rekande och goda tips så tror jag vi har allt under kontroll. Uppdatering lär ske efter resan. :-)
...hmmmm hoppas myggen väljer Johan framför mig.


Här kommer lite bilder från tidigare fiske under 2014.....

Premiär Gustavsfors. Högt vatten och svårfiskat

Från premiären

Efter kastande och kastande med flugspöt, så gav jag upp och tog fram spinnspöt med en liten vobbler, och pang efter första kastet så satt denna fina öring. 




Äntligen började öringarna vilja ha mina flugor. Chuck caddis, haröra och Pheasent tail har funkat bra.




Sunnedamm. Johan lite väl nonchalant :-)

Lättskrämda öringar





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar